”Cârtiţe” hi-tech pentru Magistrala 5 de metrou

Constructorul magistralei, Asocierea ASTALDI (Italia), FCC Construccion (Spania), Delta ACM şi AB Construct (România), a folosit pentru săparea tunelurilor TBM-urile furnizate de producătorul Herrenknecht.

Două TBM-uri (Tunnel Boring Machine) care au lucrat la Magistrala 5 de metrou au indicativele interne S-743 şi S-744. Se pare că este vorba de două unităţi produse în Schwanau (Austria), care au lucrat înainte într-un proiect similar în Istanbul şi care au fost ulterior modernizate în Italia.

”Inima” maşinilor este compusă din 8 motoare electrice care acţionează capul tăietor, care are un design nou, adaptat la solul specific Bucureştiului. Diametrul acestuia este de 6.540 mm. În urma modernizării, reductoarele au fost modificate şi cuplul motor a crescut, în prezent, la sarcină nominală, situânduse la valoarea de 4.495,1 kNm (la 2,56 rpm). TBM-ul avansează cu ajutorul a doi cilindri hidraulici cu dimensiunea de 2,2 m, care dezvoltă o forţă de 42,575 kN, la 350 bar.

Scutul frontal are un diametru de 6.540 mm şi o lungime de 3.520 mm. Snecul de eliminare a pământului frezat spre benzile transportoare are o lungime de 13,6 m şi o capacitate de 410 m 3/h. Pe lângă săparea în sine, maşina montează şi inelele de beton armat, ale căror matriţe au fost furnizate de Herrenknecht Formwork. Cu tot cu corpurile ce sunt ataşate utilajului principal, care includ benzi transportoare sau pompe pentru extragerea noroiului, lungimea totală a ansamblului este de circa 100 de metri.

Noua magistrală, va fi gata anul viitor

Lucrările efective pentru realizarea Magistralei 5 au debutat în 2011, cu intenţie de finalizare în 2014, termen care s-a prelungit până anul viitor. Echipamentele au sosit în România în 2012, dar au început efectiv lucrul pe 24 septembrie 2013. Între timp însă, mai exact în data de 5 aprilie 2014, TBM-ul supranumit ”Varvara” a stabilit şi un record mondial de forat, înaintând 45 de metri într-o singură zi (inclusiv 30 de inele de beton armat montate), cu 1,5 metri mai mult decât recordul anterior stabilit în 2012, la Varşovia.

La începutul lunii septembrie, Felbermayr România a executat în zona Eroilor operaţiunile de scoatere şi mutare a TBM-ului supranumit ”Varvara”, care cântăreşte aproximativ 350 de tone. Revista Maşini şi Utilaje pentru Construcţii a fost acolo pentru a observa desfăşurarea de forţe pe care a implicat-o această manevră.

dsc07763