Aeroportul Düsseldorf – recăptușirea cu GRP a conductei de drenare a apei pluviale

trenchless mediakit logo bun2

Țevi Amiblu cu diametrul DN 1500 – DN 2000, executate din fibră de sticlă acoperită cu rășină termoreactivă (GRP), utilizând tehnologia Flowtite de înfășurare continuă a filamentului, au fost utilizate pe o lungime de 400 m pentru recăptușirea conductelor rețelei de evacuare a apelor pluviale de la aeroportul Düsseldorf. Având în vedere că rețeaua de evacuare a apelor pluviale trebuia adaptată la generațiile viitoare de avioane și la traficul de pasageri, instalarea conductelor a constituit o provocare specială: cele mai înalte măsuri de securitate, perioadele scurte de construcție din timpul nopții și cerințele speciale de rezistență pentru materialul țevii, datorate sarcinilor și solicitărilor ridicate cauzate de aterizarea / decolarea și traficul avioanelor.

Text: Valeriu BEZDEDEANU

Porțile de acces la avioane, controlul securității, magazinele duty-free, pistele de decolare / aterizare, toate acestea și multe altele pe care majoritatea dintre noi le-am cunoscut de mai multe ori, înseamnă un aeroport. Dar există o altă zonă care nu este văzută în mare măsură. Aici este întuneric și confortul lipsește, dar această zonă este esențială pentru toate operațiunile aeroportuare, iar această zonă este constituită dintr-o sofisticată rețea subterană de conducte de drenare.

Pe aeroportul Düsseldorf, al treilea cel mai mare aeroport din Germania, rețeaua subterană de conducte de drenaj are o lungime de 100 km și este la fel de complexă ca infrastructura unui oraș mic. Rețeau este inspectată în mod regulat, iar capacitatea acesteia evaluată de fiecare dată. Având în vedere schimbările climatice și numărul tot mai ridicat de precipitații abundente, aceste proceduri devin din ce în ce mai importante. „Aeroportul nostru are absolută nevoie de un sistem modern de drenare a apelor pluviale. Fără inspecții periodice și lucrări de reabilitare, securitatea operațiunilor aeroportuare ar fi amenințată”, spunea Boris Opolka, responsabil pentru operațiunile de canalizare și renovarea aeroportului Düsseldorf.

Rețeaua de drenaj a aeroportului include trei conducte principale, dintre care cea mai amre se numește „RW Sammler Mitte” (Colectorul Central al Apelor Pluviale). Prin este evacuată apa de pe păți mari ale suprafeței de manevră, căi de rulare, piste, precum și apa de ploaie ce se scurge de pe acoperișurile terminalului. Construit în anii 60, colectorul central funcționează continuu, fără probleme, de 60 de ani. Pentru a-și menține în viitor capacitatea structurală și etanșeitatea la scurgere, în anul 2019 s-a decis reabilitarea conductei. Părțile conductei situate chiar sub piste, datorită aeronavelor extrem de grele ce treceau pe deasupra, au necesitat o atenție specială.

Pentru lucrările de reabilitare a rețelei de conducte de drenaj de sub aeroport a fost ales antreprenorul Aarsleff Rohrsanierung GmbH. Acesta a ales ca soluție de reabilitare recăptușirea conductelor din beton cu țevi GRP Flowtite. Testate și certificate de German Railway pentru utilizare pe sub șinele de cale ferată, țevile suportă foarte bine încărcările și vibrațiile cauzate de trecerea garniturilor feroviare, iar aceste proprietăți sunt la fel de importante pentru aplicațiile aeroportuare. Având în vedre pereții țevii relativ subțiri, dar extrem de rigizi, pierderea în diametru este minimă, iar debitul apei prin colector este puțin afectat. În plus, materialul este foarte rezistent și, datorită greutății reduse, este ușor de instalat la interiorul conductelor.

Instalarea țevilor în interiorul conductelor a constituit un punct de răscruce în cadrul lucrării de reabilitare, deoarece circumstanțele în care s-a desfășurat reabilitarea au fost extrem de dificile. Programul de zbor nu trebuia să fie afectat de lucrările de reabilitare, astfel încât lucrările de construcție începeau întotdeauna după aterizarea ultimului avion și după finalizarea tuturor operațiunilor zilnice. Aceasta se întâmpla, de obicei, în jurul orei 23:30, iar lucrările de noapte se încheiau în jurul orei 5:00. De asemenea, aprovizionarea cu țevi a reprezentat o provocare. „Toate livrările trebuiau să fie înregistrate în prealabil și trebuiau să ajungă la ore bine stabilite. Deoarece țevile erau depozitate în zona aeroportului, fiecare camion care șosea a trebuit să treacă pe la un punct de control de securitate, unde era verificată în detaliu încărcătura”, spunea Holger Hörnemann, coordonatorul proiectului din partea companiei Amiblu, furnizorul de țevi GRP Flowtite

În total, 400 de metri din conducta veche de evacuare a apelor pluviale, din beton, au fost recăptușiți cu țeavă GRP Flowtite DN 1500, DN 1800 și DN 2000. Alte părți, mai puțin critice, ale colectorului de ape pluviale din afara pistelor au fost supuse unui tratament de curățare cu jet de apă sub presiune ridicată și apoi din nou profilate cu un mortar special. Lucrarea a fost finalizată în primăvara acestui an.

Toate părțile implicate în această lucrare au fost foarte încântate de rezultatul de succes al proiectului. „Pentru a avea succes, proiectele speciale necesită o comunicare deosebit de bună între toți partenerii. Cu siguranță, aici am avut parte de acest lucru”, conchide Hörnemann. Aeroportul Düsseldorf este acum bine pregătit pentru provocările viitoare ale unor ploi abundente.